saya dahulu, saya sekarang

.

dahulu
saya menyayangi kamu lebih dari segalanya
lebih dari diri sendiri
ibu bapa saya pun saya tidak sayang sebegini

saya selalu buat kamu ketawa
buat lawak bodoh
bercerita itu ini
benda sekecil anak kuman saya mengadu pada kamu

bahagia
itu kata kamu
itu yang saya berikan pada kamu
walaupun saya sendiri tidak menyedarinya
betul agaknya saya bahagiakan kamu
sebab kamu selalu tersenyum
kamu pun layan karenah saya
walaupun saya manja berlebih-lebihan
mengada-mengada macam budak kecil
kamu layan
kamu suka... barangkali

sekarang
saya tidak tahu mengapa
semua rasa itu seperti mimpi sahaja
saya tahu saya tidak seperti dahulu
bahagia?
kamu tidak lagi ungkapkannya
tapi kamu sudah kurang tersenyum
apa makna semua itu?

mungkin salah saya
saya sudah tidak selalu buat kamu ketawa
saya sudah tidak buat lawak bodoh
tidak bercerita itu ini
tidak mengadu kepada kamu benda sekecil anak kuman

sudah tidak sayangkah saya pada kamu?
entah-entah kamu pun fikir begitu
tetapi bila saya tanya hati saya
tentang perasaan saya pada kamu
hati memberitahu saya
"saya rindu untuk menyayangi kamu lebih dari segalanya seperti dahulu"

0 comments